Mārketinga prioritātes pavisam mazajiem

Mazais uzņēmums ir tāds, kur strādā līdz 50 darbiniekiem un gada apgrozījums ir līdz 10 miljoniem eiro. Šāds uzņēmums nav nemaz tik mazs, un nozīmīgu lomu Latvijas uzņēmējdarbībā ieņem pavisam mazie jeb sīkie uzņēmumi.

Uzņēmējam ar mazu budžetu ir uzmanīgi jānosaka prioritātes, kuros mārketinga kanālos ieguldīt vispirms, lai panāktu rezultātus. Vai visiem var būt viena un tā pati prioritāte ?

Kā regulāri dažādu kursu, semināru, konferenču un meistarklašu apmeklētāji, SEŠI PŪĶI ir pamanījuši, ka mūsdienu apmācībās modē ir 2 lietas:

  • Uzskats, ka viss ir pa spēkam ikkatram
  • Optimistiskas rekomendācijas bezbudžeta un mazbudžeta situācijām

Atļausimies pakomentēt. Nevis tāpēc, lai kādam laupītu optimismu, bet tāpēc, ka uzņēmējam ir jābūt ne tikai optimistam vien, bet arī reālistam un labam plānotājam, lai sasniegtu kārotos mērķus.

Viss ir pa spēkam ikkatram

Jā, taisnība. Viss ir pa spēkam katram, taču reizēm tikai pēc vairāku gadu treniņa.

10 000 stundu likums: Jāiegulda ~10 000 stundas, lai kļūtu par ekspertu.

Kā tas bieži gadās semināros uzņēmējiem, tiek pieņemts, ka Jūsu personīgās darba stundas ir bezmaksas.

Ja Jūsu darba stundas nebūtu bezmaksas, tad daudzi meistarklašu vadītāju ieteikumi, iespējams, vairs nebūtu piemēroti ierobežotam budžetam.

Veiksmīgie uzņēmēji deleģē visu, ko vien var deleģēt, jo laiks var būt pat vērtīgāks nekā nauda. Jebkura uzņēmēja darba stundas ir ļoti dārgas.

Kāda varētu būt 10 000 stundu cena ?

Rekomendācijas ierobežota budžeta gadījumiem

Latvijas realitātē budžetu līdz 1000 eiro reklāmai un mārketingam pieņemts uzskatīt par bezbudžeta vai ierobežota budžeta situāciju.

Katra semināra vadītāji parasti reklamē tieši savu nozari un iesaka savu risinājumu, kas ir īstenojams praktiski bez izmaksām, t.i., cenā līdz 1000 eiro. Bet vairāki šādi risinājumi kopā vairs nebūt nav realizējami mazbudžeta situācijā.

Kā objektīvi novērtēt situāciju

Mēs visi, gan semināru apmeklētāji, gan pasniedzēji esam pakļauti tādam psiholoģiskam fenomenam kā Dunning – Kruger efekts. Tūlīt paskaidrosim.

Iesācēji vēl neapzinās savas nezināšanas lielumu, tāpēc reizēm savu kompetenci novērtē neadekvāti augstu. Un otrādi.

Tie, kas zina daudz, zina arī to, cik daudz viņi tomēr nezina. Līdz ar to, pieredzējuši speciālisti savu kompetenci mēdz novērtēt neadekvāti zemu.

Nekompetenti cilvēki parasti nezina, cik nekompetenti viņi ir. Tie, kas nav pamēģinājuši, maldīgi iedomājas, ka tā lieta ir pavisam viegla. Te nāk prātā teiciens par tulkošanu:

Ja tulkot Jums liekas viegli, tad Jūs kaut ko darāt nepareizi.

Tātad, ja iesācējam tulkot liekas viegli, visticamāk, viņš tulko ļoti sliktā kvalitātē. Tas pats attiecināms arī uz fotografēšanu, mārketinga tekstu rakstīšanu utt.

Mūsdienās pasniegt kursus var gan pieredzējuši speciālisti, gan iesācēji. Kad klausāmies pasniedzēja entuziastiskajā nozares slavinājumā, būtu labi saprast, vai es tagad esmu līdzīgā situācijā, kā mans padomdevējs.

Jāvērtē, vai es varēšu veiksmīgi atkārtot to pašu taktiku, izmantojot visus man pieejamos resursus ?

Kad mazbudžeta risinājumi neder mazam budžetam

Parasti tā draudzīgā un pieejamā cena, ko reklamē kursu vadītājs un kas derīga mazbudžeta situācijā, ir attiecināma tikai uz vienu mazu mārketinga plāna fragmentu.

Lai izlemtu, vai Jūs pasūtīsiet risinājumu par 500 eiro (mazbudžeta variants, salīdzinot ar 5000 eiro utt.), Jums ir jāapzinās, kā šis mārketinga risinājums iederas Jūsu uzņēmuma kopējā mārketinga stratēģijā.

Jebkurš viens labs mārketinga risinājuma fragments, visticamāk, būs mazefektīvs, ja tas būs Jūsu vienīgais risinājums maza budžeta situācijā.

Kā rīkoties ?

Eksperimentēt un mērīt atdevi

Izlasot, piemēram, 3 bukletus vai e-grāmatas par mārketingu, vai apmeklējot 3 seminārus un aizraujoties ar katra pasniedzēja entuziasmu, var rasties iespaids, ka īstie risinājumi ir redzami kā uz delnas.

Tomēr, ja zināt par Dunning – Kruger efektu, tad apzināties, ka redzat tikai situācijas fragmentus un, iespējams, neadekvāti novērtējat savu kompetenci. Arī Jūsu padomdevējs savu kompetenci, iespējams, novērtējis nepareizi.

Godprātīgi un zinoši mārketinga speciālisti Jūs aicinās vispirms testēt dažādas stratēģijas, nevis uzreiz ilgstoši saistīties tieši ar viņu piedāvāto risinājumu.

Neskriesim svešā pavadā un pārbaudīsim, kas der mūsu biznesam!

Piemēram, lieliem uzņēmumiem mārketinga autoritāte Neil Patel* rekomendē optimizāciju meklētājprogrammām (SEO) un satura mārketingu kā izdevīgāko mārketinga veidu**. Maziem uzņēmumiem viņš rekomendē vispirms izmēģināt dažādas stratēģijas:

Lielākai daļai kompāniju nevajadzētu investēt vietnes optimizācijā (SEO) vairāk par miljons dolāriem. (..) Bet biznesiem, kam gada ieņēmumi ir mazāki par miljons dolāriem, vislabāk būtu testēt 4-5 mārketinga stratēģijas reizē, īstermiņā fokusējoties uz to stratēģiju, kas dod vislielāko atdevi.

Neil Patel ieteikums sasaucas ar latvieša gudrību nelikt visas olas vienā groziņā. Labāk pašiem palēnām pārbaudīt, kas visefektīvāk palīdz attīstīties tieši Jūsu biznesam.

No kurienes nāk Jūsu Klienti

To nevar attiecināt uz visām nozarēm, taču bieži ir vieglāk vēlreiz pārdot esošajiem Klientiem, nekā piesaistīt jaunus Klientus. Tāpēc, meklējot jaunus Klientus, neaizmirstiet par vecajiem.

Turklāt Jūsu Klients ir arī informācijas avots: Katrs Klients ir vērtīgs ne tikai tāpēc, ka viņš nopērk Jūsu produktu, bet arī tāpēc, ka viņš ļauj saprast, kura mārketinga stratēģija darbojas Jūsu labā.

Ja esat internetā, varat izsekot potenciālo Klientu rīcībai, izmantojot Google Analytics, Facebook pixel u.c. instrumentus, lai uzrunātu tieši tos, kuri interesējas par Jūsu produktu.

Citos gadījumos varat izmantot arī tādu vecu paņēmienu kā Klientu aptauja. Pajautājiet saviem Klientiem, kur un kā viņi uzzināja par Jūsu produktiem vai pakalpojumiem!

Īsumā

Vairums uzņēmumu cieš neveiksmi un bankrotē jau pirmo gadu laikā. Taču par bankrotu atbildīgs ir pats uzņēmējs, nevis viņa mārketinga konsultants vai entuziastiskais semināra vadītājs.

Būsim gudrāki, izmēģināsim dažādas mārketinga stratēģijas, analizēsim datus un mērīsim atdevi, ieguldot arvien vairāk un vairāk resursu tikai tajās aktivitātēs, kas mums dod rezultātus!


* Neil Patel is a New York Times best selling author. The Wall Street Journal calls him a top influencer on the web, Forbes says he is one of the top 10 marketers, and Entrepreneur Magazine says he created one of the 100 most brilliant companies. He was recognized as a top 100 entrepreneur under the age of 30 by President Obama and a top 100 entrepreneur under the age of 35 by the United Nations.

** Viņš to spēj pamatot ar datiem, ko ieguvis, aptaujājot 208 kompānijas, kuru ikgadējie ieņēmumi ir 1-291 miljons dolāru.